Wednesday, December 3, 2008

در پاسداشت ۱۳ آذر ماه روز مبارزه با سانسور در ایران

خبرنامه امیرکبیر: کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر در پاسداشت ۱۳ آذر ماه روز مبارزه با سانسور در ایران بیانیه ای منتشر کرده است. متن این بیانیه به شرح زیر است:

حق آزادی اندیشه و بیان حیاتی ترین نیاز معنوی انسان و عامل آگاهی بخشی و وسیله ای برای رهائی نوع بشر است. مقوله یاد شده از جمله حقوق مورد تاکید و تصریح شده در اسناد حقوق بشر بین المللی و قوانین اساسی بسیاری از کشورها و از جمله ایران و هم چنین حقوق اسلامی است. حقی که در راستای اعتلای نوع بشر باید مورد احترام و رعایت حکومت ها و دولت ها قرار گیرد و در این راستا اسناد مصوب بین المللی متعددی در این زمینه وجود دارد که دولت های عضو را به برقراری شرایط آزاد و سالم برای رشد و بالندگی افکار عمومی، با هدف تحقق این حق مسلم انسانی متعهد می سازد.

شرایط کنونی در جامعه ایران حاکی از آن است که آزادی اندیشه و بیان آشکارا در جامعه ایران مورد خدشه قرار میگیرد. توطئه خواندن هر اقدام آزاد اندیشانه و نسبت دادن اتهاماتی چون تلاش برای براندازی حکومت و انقلاب مخملین همگی نشان دهنده ذهنیت منفی حاکمان جمهوری اسلامی است. اجرای برنامه هائی نظیر “مصون سازی جامعه و حاکمیت” از آنچه “تهدیدهای اینترنتی” ‏خوانده می شود و کاربرد مکرر عبارت هائی نظیر “امپریالیسم سایبر” و “احتمال انقلاب مخملی”، فیلترینگ گسترده بیش از پنج میلیون سایت با اتهام “تهاجم به اخلاق و هویت دینی” در ادبیات رسمی و دولتی، اقداماتی نظیر تاسیس “کمیته جدید فیلترینگ” از سوی کمیسیون قضائی مجلس و اقدامات مشابه دیگر تحت عنوان «اقدامات پیش‌گیرانه» از سوی دولت همگی زمینه سازی برای نفی و نقض حق مسلم افراد جامعه ما یعنی حق ازادی اندیشه و بیان است. نگاه مبنائی موجود در میان حکومت حاکی از نگرانی آشکار نسبت به استفاده کنندگان از شبکه جهانی اینترنت دارد.

مصادیق تجاوز آشکار به این حق آزادی اندیشه و بیان در جامعه ما آشکار است. پیش از هر چیز وقوع قتل های زنجیره ای گامی برای تحدید آزادی بیان در جامعه بود. دستگیری و بازداشت جمع کثیری از اصحاب رسانه مانند روزنامه نگاران و وب نگاران و محکومیت های طولانی مدت آنها، فیلترینگ گسترده پایگاههای اینترنتی، تهیه لیست سیاهی از سایت های “ممنوعه” از جمله موارد تعرض به این حق مسلم بشری است. علاوه بر این موارد، تصویب یک فوریت طرحی توسط مجلس در تاریخ ۱۲ تیرماه، که در آن مرتکبین جرایمی چون “تاسیس و دایر کردن وبلاگ و سایت های مروج فساد و فحشا و الحاد” بدون تعریف مشخصی از این مفاهیم”، محارب و مفسد فی الارض” شناخته می شوند، اگر مستوجب حد دیگری نباشد نیز نشان دهنده اراده حاکمیت برای تحدید آزادی های جامعه و بی اعتنائی به موازین و استانداردهای بین المللی و نیز قانون اساسی است. لازم به ذکر است که اصل ١٩٠ قانون مجازات اسلامی برای این اتهام، قتل، آویختن به دار، اول قطع دست راست و سپس پای چپ و نفی بلد در نظر گرفته است.

از این رو کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) ضمن گرامی داشت دهمین سالگرد قتل های زنجیره ای و جان باختن اعضای برجسته و شاخص کانون و بویژه زنده یادان محمد جعفر پوینده و محمد مختاری، همصدا و همراه با کانون نویسندگان ایران روز ۱۳ آذر ماه را بعنوان روز مبارزه علیه سانسور و امحاء هر گونه محدودیت علیه آزادی اندیشه و بیان می نامد. این کمیته هم چنین ضمن حمایت از این اقدام همه اقشار آزاداندیش، تلاش گران فعالیت های مدنی و حقوق بشر، فعالان حقوق زنان و دانشجویان فهیم ایران را به ایستادگی و تلاش در برابر پایمال شدن حقوق مسلم و حیاتی که هر فرد بدلیل انسان بودن از آن برخوردار است، فرا میخواند.

در پایان کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی اعلام می کند که امروز دولت با شعار عدالت به مجازات آزادی خواهان و مدافعان حقوق بشر و ازادی های بنیادین کمر بسته است در حالی که شاید نمی داند که “دولت عدالت پیشه هیچ گاه در صدد تغییر و تکمیل اخلاق مردمان نیست، اما با تغییر آراء اخلاقی آنان، او نیز آماده است تا با آنان همگام شود”.


کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی

دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

(پلی تکنیک تهران)

آذر ماه ۸۷

http://www.autnews.us

No comments: