Monday, September 22, 2008

اعتراض به بازداشت فعالان مدنی آذری; زنان زندانی کرد و ادامه اعتصاب غذا

بیانیه مجمع دانشگاهیان آذربایجانی در خصوص بازداشتهای اخیر فعالین هویت طلب آذربایجان

خبرنامه امیرکبیر: مجمع دانشگاهیان آذربایجانی طی بیانیه ای نسبت به بازداشتهای فله‌ای اخیر فعالان آذربایجان در روزهای گذشته اعتراض کرده و خواستار پایان دادن به برخوردهای فراقانونی سیستم های امنیتی و اطلاعاتی کشور شده است.
متن این بیانیه به شرح زیر است:

به دنبال افزایش فشارهای امنیتی بر فعالان ملی آذربایجان، هفته گذشته نیروهای اطلاعاتی شماری از فعالین حقوق بشر و هویت طلب آذربایجان را در یک مراسم افطاری در تهران دستگیر کردند. این بازداشت ها در حالی صورت گرفت که در ماه های اخیر تعداد زیادی از فعالان هویت طلب آذر بایجان دستگیر، بازداشت و شکنجه شده وهنوزعده ای از دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در بند نیروهای امنیتی قرار دارند.

اکثر بازداشت شدگان مراسم افطاری روزنامه نگاران و فعالین مدنی آذربایجان هستند که تنها با استفاده از قلم به بیان دیدگاه ها و افکار خود پرداخته و همیشه در چهارچوب قوانین داخلی و کنوانسیون های بین المللی که جمهوری اسلامی ایران یکی از امضاء کنندگان آن ها است، فعالیت کرده اند.

خواسته اصلی فعالین هویت طلب آذربایجان، تحقق حقوق ملی، فرهنگی و زبانی مصرح در قانون اساسی کشور و برخورداری آذربایجان از شرایط برابر سرمایه گذاری اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با سایر مناطق مرکزی کشور می باشد. چنین خواسته طبیعی و قانونی متأسفانه توسط ارگان های امنیتی و قضایی به عنوان یک خط قرمز تلقی گردیده و باعث شده در طول چندین ماه گذشته فعالین آذربایجان تحت بازداشت ها، شکنجه ها و فشارهای شدید قرار گیرند که در نوع خود بی سابقه بوده است.

دولت جمهوری اسلامی پس از اعتراض های مدنی و میلیونی ملت آذربایجان در خرداد ماه ۱۳۸۵ نسبت به تحقیر و توهین ها و تبعیض های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بر آذربایجان، طی اقدامات غیر قانونی هر گونه فعالیت های مدنی فعالین را تحت پیگرد قضایی قرار داده و با روش های مختلف سعی در ایجاد خفقان سیاسی و فرهنگی بر فضای آذربایجان کرده است. بدون شک چنین برخوردهای فراقانونی به هیچ عنوان عزم و اراده ملت آذربایجان را در راه رسیدن به حقوق ملی خود سست نخواهد کرد.

شواهد امر نشان می دهد که دفاع از حقوق شهروندی و تحقق عدالت واقعی در عرصه ملی در کشور در حال حاضر جزو اصول اساسی زندگی ملت آذربایجان قرار گرفته است؛ به طوریکه افزایش فشارها بر فعالین حقوق بشر و ملی آذربایجان عزم ملت را در این راه مقدس دو چندان کرده و معترضین به سیاست های تبعیض آمیز را افزایش داده است.

مجمع دانشگاهیان آذربایجانی به عنوان یک تشکل قانونی، اعتراض شدید خود را نسبت به بازداشت های فله ای اخیر فعالان آذربایجان در روزهای گذشته اعلام داشته و ضمن حمایت از فعالیت های مدنی نیروهای ملی آذربایجان، خواستار پایان دادن به برخوردهای فراقانونی سیستم های امنیتی و اطلاعاتی کشور می باشد. هم چنین این مجمع ابراز می دارد تنها راه برون رفت از فضای بی اعتمادی موجود در آذربایجان تحقق موارد ذیل می باشد:

۱) با آن که ملت آذربایجان در خرداد ماه ۱۳۸۵ با صدای میلیونی خویش به رسمیت شناختن زبان مادری خود را فریاد زدند، ولی متأسفانه مسئولین کشور بدون توجه به این خواسته ها، فعالین این عرصه قانونی را مورد هدف قرار داده و حجم بازداشت ها و احکام قضایی را به حداکثر خود رساندند. از این رو ما به رسمیت شناختن حقوق ملی و زبانی مردم آذربایجان و اجرای قوانین جاری کشور در جهت رسمیت یافتن زبان ترکی را از اهم خواسته های ملت آذربایجان می دانیم که می بایست برنامه ریزیهای مقتضی در این راستا صورت گیرد.

۲) بازداشت فراقانونی فعالین مدنی آذربایجان خاتمه یافته و افراد در بند نیروهای امنیتی از جمله بازداشت شدگان اخیر و دانشجویان هویت طلب دانشگاه تبریز هر چه سریع تر آزاد شده و به دامان خانواده خود برگردند.

۳) در طی سال های گذشته شاهد توسعه اقتصادی چشم گیر مناطق مرکزی کشور و افت شاخص های توسعه در مناطق مختلف آذربایجان می باشیم. شواهد این امر آمار کم و بیش ارائه شده توسط مراکز تحقیقاتی کشور می باشد که حتی صدای نمایندگان همسوی دولت را نیز درآورده است. متأسفانه چنین رویکرد ناعادلانه باعث بروز مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی برای ملت آذربایجان شده است.

مهاجرت گسترده نیروهای کاری و فنی و مهندسی به استانهای مرکزی و حتی جنوبی کشور را می توان در این راستا ارزیابی کرد. بر این اساس توسعه همه جانبه استان های آذربایجان مطابق با پتانسیل عظیم خدادادی در این مناطق می بایست هر چه سریع تر تحقق یافته و در برنامه ریزی های کلان کشور بودجه و اعتبارات خاصی در این زمینه در نظر گرفته شود.

هم چنین نمایندگان مجلس باید در راستای انجام وظیفه نمایندگی خود در این راه فعال شده و مسائل ملی آذربایجان را فدای مسائل جناحی و حزبی خود ننمایند. خواسته ملت آذربایجان اجرای عدالت واقعی در کشور و توسعه همه جانبه آذربایجان می باشد.

مجمع دانشگاهیان آذربایجانی

www.autnews.com

29 شهریور 1387

کمیته حمایت از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و مدنی کُرد- بنابر گزارشات رسیده از بند نسوان زندان سنندج ،در بیست و سومین روز اعتصاب غذای سراسری زندانیان سیاسی و مدنی خانم ها فاطمه گفتاری و روناک صفازاده و هانا عبدی که از همان روزهای آغازین اعتصاب به جمع اعتصابیون پیوستند با وجود وخامت روز افزون وضعیت جسمی خود هم چنان برادامه اعتصاب خود پافشاری دارند.

همانطور که در گزارشات پیشین نیز اشاره شده بود، "روناک صفا زاده" فعال حقوق زنان و عضو کمپین یک ملیون امضا ،همچنان از درد وعفونت گوش که به سبب شکنجه های نیروهای امنیتی گریبانگیرش شده رنج می برد و پافشاری اش برای انتقال به مرکز درمانی مناسب تا بحال به هیج نتیجه ای نرسیده است. "هانا عبدی" نیز که پیش از ورود به زندان از درد ستون فقرات و ناراحتی دیسک کمر رنج میبرد، بر اثر تداوم اعتصاب غذا، عدم رسیدگی و فقدان حداقل امکانات بهداشتی، مشکلات جسمی اشان تشدید شده است .

زندان سنندج از حداقل نظارت بهداشتی و امنیت اخلاقی نیز برخوردار نیست. حمام ها و دستشویی های زندان به شدت آلوده و کثیف است؛ وبه هیچ عنوان با شرایط جسمی زنان تطابق ندارد، و به دلیل عدم رسیدگی، بیشتر این زنان به امراض گوناگون دچار گشته اند. جیره وسایل بهداشتی زنان که خود زندان باید در اختیار زندانی بگذارد، از آنان دریغ می شود؛ یا بسیارکم و بی کیفیت است؛ و در این راستا زنانی نیز که به علت فعالیتهای سیاسی و مدنی در زندان هستند، حتی بیشتر در معرض صدمات ناشی از عدم امنیت روانی و فیزیکی حاکم بر این زندان قرار دارند و این درحالی است که بنابر آیین نامه داخلی زندانها، زندانیان باید بر اساس تفکیک جرایم نگهداری شوند.

ایران پرس نیوز

www.we-change.org

No comments: